Tekstgrootte
Vanuit de wens om ouders een andere keuze te kunnen laten maken in het aanbod van basisonderwijs, is De Wilgenhoek ontstaan: een oecumenische basisschool met een focus op de sociaal-emotionele én cognitieve ontwikkeling van kinderen. Hiervoor bieden wij kwalitatief waarde(n)vol onderwijs.
Onze visie op onderwijs is dat een open, nieuwsgierige houding naar zowel jezelf als naar anderen net zo belangrijk is als het aanleren van kernvakken. Hiervoor maken wij binnen ons onderwijsplan ruimte voor zelfbewustwording, een positieve groei mindset en verbinding. We leren kinderen inzicht te krijgen in hun eigen gedachten, emoties, gedrag en talenten, zodat zij verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen leven. En in relaties met anderen hun eigen aandeel kunnen zien.
Zo draagt de Wilgenhoek bij aan een gezonde mentale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Waardoor zij opgroeien tot volwassenen die compassievol kunnen kijken naar zichzelf en anderen én in staat zijn tot zelfregulatie. Onmisbare levensvaardigheden in de 21e eeuw. Maar die ontstaan niet vanzelf. Kinderen hebben ouders en onderwijsprofessionals nodig om het goede voorbeeld te geven. Ouders en team vormen daarom samen één team dat kinderen op weg helpt naar een gelukkig en zingevend bestaan.
Ontwikkel jezelf en groei samen
Op De Wilgenhoek leren kinderen verantwoordelijkheid en regie te nemen over hun persoonlijke groei en cognitieve ontwikkeling. Zij ontwikkelen dit binnen de gestelde kaders en eisen met betrekking tot de leerstof, de tijdsplanning, de werkstructuur en de schoolafspraken.
We geven de persoonlijkheid van elk kind hierbij aandacht; talent, een positief zelfbeeld, reflectieve vaardigheden, communicatieve en sociale competenties.
Hier onder vindt u de link naar een promo filmpje van de Wilgenhoek deze is gemaakt door de kinderen uit groep 3-4-5-6.
Ons team staat klaar om samen een planmatige en kwaliteitsvolle leerbegeleiding uit te stippelen afgestemd op onze kinderen. Hierbij zijn we ambitieus en houden we het einddoel met elkaar voor ogen.
Kinderen krijgen de ruimte om te ontdekken en te experimenteren, en worden tegelijk ook geconfronteerd met de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is voor leerlingen een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.
Invulling van ons onderwijs
Stamgroepen & instructiegroepen
Ons onderwijs wordt gekenmerkt door het werken en organiseren binnen stamgroepen. Onze school kent drie stamgroepen: onderbouw (groep 1-2), middenbouw (3-4-5) en bovenbouw (6-7-8). In deze stamgroepen werken leerkrachten, leraar ondersteuners, en onderwijsassistenten samen. Binnen de stamgroepen worden taken, rollen en verantwoordelijkheden efficiënt en effectief verdeeld, waardoor instructies op niveau plaatsvinden in leergroepen. Het concept is flexibel en geeft ruimte aan onderwijs op maat, ook voor meer begaafde leerlingen als voor leerlingen die meer ondersteuning behoeven.
Dag structuur als basis; de dagindeling
De schooldag op De Wilgenhoek heeft een vaste structuur waarin de start en de afsluiting van de dag altijd in de stamgroep plaatsvindt. De teamleden in de stamgroepen werken heel nauw samen, stemmen de lessen af, wisselen ervaringen uit en bieden de leerlingen de mogelijkheid om in een kleine groep instructie te krijgen in leergroepen. Bij deze vorm van werken is gedeelde verantwoordelijkheid van de teamleden voor alle leerlingen het uitgangspunt.
8.00 uur inloop moment
8.15 uur dag start in de stamgroep
8.30 uur instructies op niveau & (zelfstandige) verwerking in gekozen ruimte ( werkblokken)
10.00 uur gezamenlijke activiteit stamgroep (eten & drinken en buitenspelen)
10.30 uur instructies op niveau & (zelfstandige) verwerking in gekozen ruimte ( werkblokken)
12.00 uur lunchpauze (eten & drinken en buitenspelen)
12.30 uur thematisch werken in de stamgroep
14.15 uur dag afsluiting in de stamgroep
Onze kernwaarden
Samen
Goed onderwijs maak je samen. De teamleden zijn samen verantwoordelijk voor alle leerlingen op De Wilgenhoek. Deze gedeelde verantwoordelijkheid is terug te vinden in de hele organisatie.
Ouderbetrokkenheid staat bij ons hoog in het vaandel. We zorgen samen voor een zo optimaal mogelijke ontwikkeling van uw kind. In gesprek met leerlingen, ouders en collega’s stemmen we het onderwijs af op de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van de kinderen en zorgen hierbij voor een open communicatie. De relatie met kinderen, ouders en omgeving is van grote waarde in ons onderwijs.
Daarnaast komt deze kernwaarde ook tot uiting in het samen leren van de leerlingen, onze vieringen, onze activiteiten en in de wijze waarop we er voor elkaar zijn, wanneer het goed gaat maar ook wanneer het even wat lastiger is ( thuis en/of op school).
Ambitieus
Ouders van nu zijn betrokken en reflectief en zoeken continu naar het beste onderwijs dat mogelijk is voor hun kind. Een terechte houding die van ons als school vraagt dat we scherp zijn en blijven. Wij zijn een flexibele, dynamische organisatie die continue bezig is om ons onderwijs te verbeteren. Iedere dag samen een beetje beter.
Wij willen dat ieder kind zichzelf leert kennen, respecteren en zijn eigen unieke ik dusdanig leert ontwikkelen dat het kind zichzelf zal overtreffen. Wij willen gezien worden als de basis van deze ontdekking en ontwikkeling. De school die bij oud leerlingen in gedachten zal blijven, als de school waar het fijn was en je hebt geleerd wat je kon en wilde leren.
Betrokken
Ons onderwijs is erop gericht dat we leren vanuit een betrokken houding. Dit bereiken we door met kinderen in gesprek te gaan over hun ontwikkeling, leerbehoeften en doelen die ze willen bereiken.Ons team is oprecht betrokken bij de kinderen en hun familie. Wij zien elk kind en geven persoonlijke en positieve aandacht. Een goede relatie heeft een positieve bijdrage op ons onderwijs en de sfeer in de school.
We betrekken ouders in het onderwijsleerproces en doen regelmatig een beroep op ouders. Talenten van ouders en teamleden worden ingezet in het onderwijsaanbod. Ook hebben wij een klankbordgroep van ouders. Deze ouders denken mee over in de inhoud van ons onderwijs en de organisatie. Daarnaast hebben wij een actieve en betrokken oudervereniging en medezeggenschapsraad
Professioneel
De Wilgenhoek is een lerende organisatie, waarbinnen verdiepen, verbreden en verbeteren kernbegrippen zijn. De school zet zich met passie in voor kwalitatief onderwijs door iedereen ruimte te bieden voor persoonlijke groei en kennisontwikkeling.
We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. We worden gedreven om goede prestaties te leveren, stellen onszelf uitdagende, reële doelen en zetten hoog in op onze pedagogische vaardigheden.
Iedereen wordt onbevooroordeeld benaderd en de visie van de school is in de gehele organisatie zichtbaar in de dagelijkse praktijk.